fredag den 18. januar 2013

Karrysilden der sparkede røv.

Som lovet, hvis nogen har ventet, kommer her opskriften på karrysilden jeg lavede til min mormors julefrokost.


For at sildemadden kommer til at se sådan ud, skal man bruge


Man starter med at knuse korianderfrø og sennepsfrø. Jeg brugte både gule og brune. Jeg brændte også to slags karry af i lidt olie, en lidt kraftig og lidt stærk Thai karry samt en mere klassisk Madras karry, for at give karrysilden lidt kant i forhold til dem man køber. Til en helt klassisk karrysild ville man nok bruge Ostindisk karry, hvilket også er helt ok. Man skal bare altid huske at "brænde dem af" i lidt olie, til de får lidt farve. Så smager de af meget mere. Pas på ikke at overdoserer karryen, den smager nemlig af mere når den har trukket minimum et par timer.

Man skal også bruge følgende, man kan også putte æbler i hvis man har lyst, jeg puttede dem dog ovenpå. 


Selve dressingen er lavet af ca 50/50 mayo og cremefraiche samt en skefuld sennep. Det er ikke nogen god idé at vælge den mest fedtfattige cremefraiche, så bliver den lidt tynd.  Når alle ingredienserne er blandet sammen ser det ud som på efterbilledet.


Til sidst tilsættes sildene. Dem fik jeg ikke et billede af. Jeg købte hele marinerede islandske sildefileter i Torvehallerne. De islandske sild smager af meget mere end de norske man normalt får. Islandske eller ej vil jeg klart foreslå man køber de hele hos fiskehandleren, men man kan sagtens købe et glas med almindelige marinerede sild.

Jeg toppede karrymaden med hakkede danske æbler og hakkede økoæg. Og så et par grønne lidt bitre blade, som jeg ikke helt ved hvad er.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar