tirsdag den 29. januar 2013

St. Anton, Østrig


Igår aftes kom jeg hjem efter fem skønne dage i St. Anton i Østrig sammen med min far. Han havde som sagt inviteret mig på skiferie, og det endte næsten som en fifty-fifty af skiløb og så lækker mad og skøn vin.
Der er nemlig meget andet en wienerschnitsel og wurst at komme efter i Østrig. Jeg er særligt vild med tre af deres dessert specialiteter: Germknödel, Kaisershman og Apfelstrudel. Mmmm.
Skiløbet gik godt, der var ingen styrt eller brækkede lemmer. På os. Vi så en del der blev hentet i lægehelikopter, hvor de blev pakket på en slags båre, som hang, sammen med to læge-typer, i en lang wire flere meter under helikopteren! Puha... godt det ikke var mig.

Her kommer en lille billedkavalakade, alle taget med min iphone, blandet instagram og almindelig. Massere af sol, øl, mad og vin. SKØNT.


 Frokost første skidag på Rodel-Alm, som vi kom tilbage til flere gange, fordi de lavede virkelig lækker mad. Jeg fik Gullash, det er åbenbart klassisk østrigsk. Den var god. Min far fik en slags biksemad med to farver sauer kraut. Det smagte også godt!



Varm kakao med rom blev en fast formiddagsrutine. Dét er altså godt.

Fadøl og livemusik den første dag, på det kendte afterskisted Senn Hütte. Der kom mange flere mennesker da vi fik vores nummer to fadøl. Vi fik også et shot med en lille pære i. det smagte dårligt. Men værre var nu det vi fik sammen med en gruppe jyder der sad ved et andet bord et par dage efter: en eller anden ulækker form for snaps, med en stykke lufttørret skinke rullet med lidt peberrod, som man kan skylle ned med, i stedet for den citron eller lign. man normalt ser. Føj!



Germknödel på Ulme Hütte før og efter. Det er en slags kogt/dampet bolle, med sveskefyld. Den overhældes med lun vanillesovs, flormelis og birkes. Det lyder mærkeligt, men smager gooodt.



  Vi var på Spansk tapasrestaurent: Serrano, oliven, små søde kartofler med aioli, rejer i hvidløg og kødboller i tomasovs. Jeg fik en lille lækker tiramisu, og så fik vi såklart en lækker spansk vino.



Buger til frokost på Rodel-Alm. Virkelig god bøf og en dejlig halvgrov hjemmebagt-agtig bolle. 
Vi spiste den ene aften på Hotel Post's restaurent. En af de lidt finere steder. Se bare brødet i den fine lille "kurv" (det røde klæde lå over brødet da det kom), og hvordan man fik sin mad under sølv-.... jeg ved faktisk ikke hvad de hedder. Maden var så lækker, ligesom vinen, der denne aften var californisk.






Valhrona creme brulé med frituresteget, chokoladefyldte tørrede abrikoser, bær og småkagebro. Rigtig god og så fyldig at jeg ikke kunne spise op (!!)






Kaisershman på Rodel-Alm. Det er en tyk pandekage lavet som en omelet, hakket i stykker og "drysset" med flormelis.


Venste: dagens rødvin var italiensk. Foretten var bedst på denne restaurent: snegle i en cremet hvidløgssauce. Højre: Dejlig weissbier og en 1/4 af min far.


Sidste dag, sidste dessert: Apfelstrudel. Massere af æbler og noget mandelagtigt fyld. Vanilliesauce on the side. yum!

Ovenover, den sidste aften fik vi en anden lækker Italiens vin der var så frisk og sød at den fik fint med min hele grillede/ovnbagte svampefyldte fisk. Vi fik Irish coffee til dessert. Hunden boede i vores Bed&Breakfast, sød. Under er alle mine spiselige souvenirs, og nogen tændstikker.
Tak til min søde far, for en skøn tur!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar