onsdag den 19. september 2012

Fortunen


For præcis en uge siden idag var jeg for første gang på Fortunen.  Ikke den ude ved Dyrehaven, der har værelser og wienerschnitzel, men den der er "det nye hippe sted" i indre København. Det er folkene bag Bakken i Kædbyen og Dyrehaven på Vesterbro, der står bag denne såkaldte Bar & Spiseri, på en adresse der efter sigende er en forbandet adresse. Smart, men svær at holde kørende. Den har både huset de ellers succesrige folk bag Madklubben og B&W, men ingen har holdt mere end to år. Jeg tror nu (og håber, bestemt), at det vil gå bedre for Fortunen!

Jeg havde i hvert fald en dejlig oplevelse. Jeg var ude med min kæreste, og vi havde fået en øl og et spil gammelt (læs: svært!) Trivial Persuit på Din Nye Ven, inden vi gik til Fortunen. Vi fik selv lov at vælge hvor vi ville sidde, og der var til min store glæde en bås ledig. Der var hyggeligt. Bordene var, som på Dyrehaven, beklædt med et flot trekants-mønster og lyset var dæmpet. Vi fik menuen og et glas med friskpoppede popcorn, vi kunne gumle lidt på mens vi prøvede at beslutte hvad vi ville spise. Vi droppede starterene, der ellers lød lækre, og bestilte Lun terrin på svin med grønt og sprødt, Krabbesalat med lun urtemayo, Grillet skorzonerødder, rødbedecreme, bladselleri og brunet smørvinagret (se billedet) og Dampet spidskål, rosmarin, porcheret æg og kastanjecrème. Det hele var smadder lækkert og fint til to, hvis man ikke er meget sulten. Vi savnede dog lidt brød, især til det pocherede æg. Vi fik også Ost og transparent pære, syltet i sennepskorn og jeg, som er udpræget dessertmenneske, fik, efter lange overvejelser Chokoladefondant, vanilie is og chokoladecrumble. Desserten var helt perfekt! Flot fondant, dejlig lun og med god vanilleis til, og lidt der knaste. Osten var jeg lidt skuffet over. Vi er begge meget glade for ost, og ville dele "ostetallerknen". Den bestod imidlertid af fire pærebåde, der ikke var at kimse af, akkompagneret af ét, ret lille, stykke ost. 
Det er dog også en af de eneste fingre jeg vil sætte på maden denne aften. Vi var begge meget tilfredse, og man kan næsten heller ikke tillade sig andet, for 500,- incl. to øl og to glas vin.

Læs mere om Fortunen her, og besøg dem endelig på deres fine adresse ved Højbro Plads.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar