fredag den 26. oktober 2012

Sommerhustur part two.

Min far tog afsted søndag. Vi løb en tur sammen, spiste sen morgenmad og drak kaffe.
Han satte mig af på en parkeringsplads, ca. fem minutters kørsel fra sommerhuset, hvor der starter en sti, som fører ind til Gilleleje. Det er en rigtig fin gåtur, den går langs med kysten, på en høj skrænt. Turen er en blanding af fantastisk udsigt fra kanten, sti igennem bevokset skov, der også dækker himlen, og så en asfaltsti hvor man kan kigge på fine forskellige sommer- og helårshuse.
Der er bla. et stort hus som har et tårn der til forveksling ligner Mumin-tårnet, og en fint sort bjælkesommerhus med kobolt blå vinduesrammer.



Jeg mødtes med min mor inde i Gilleleje. Min telefon var gået ud på vejen, og hvor bliver man dog handikappet af ikke at have den, når man ikke har en helt fast aftale. Jeg lånte flere telefoner, men min mors var optaget.. Typisk. Det endte med jeg lånte ekspedienten i Vero Moda's egen telefon, da hun ikke må låne mig butikkens - og fik da endelig fat i min mor.

Vi havde store planer for ting og mad, vi skulle lave, og havde begge lidt med hjemmefra. Jeg havde fx. en masse af Fejø-æblerne med, sammen med løbetøj og yogamåtte og bog.
Vi lavede bla. hjemmelavet yoghurt! Vi havde set det i River Cottage, og det var rigtig nemt. Man koger mælk op, køler det til 45 grader, tilsætter lidt alm. yoghurt, og lader det stå lunt natten over - så er der yoghurt!(se opskrift her.) Det er det der er i kanden. I glasset ved siden af er der hjemmelavet müsli, med ristede nødder og kærner, jumbo rosiner og havregryn, der også lige havde været ristet af i panden. uhm..
I skålen med hjemmelavet yoghurt er der, det der påstås at være den oprindelige müsli, fra Schweitz, nemlig Bircher-müsli. Det er rigtig lækkert. Man river et æble, dækker det med appelsinjuice, og rører müsli op i. Det skal stå i køleskabet natten over. Det får en lidt grødagtig konsistens, og er frisk og mættende med en klat yoghurt eller skyr til.

Som herunder, hvor der lige er drysset lidt af den tørre knasende müsli og friske blåbær på. Perfekt!

Jeg lavede en lækker æblegrød, som blev til disse små vidundere af gammeldags æblekage, med et par af de sidste bær fra haven. Jeg laver en indlæg senere der går mere i detaljer.


Generelt lavede ikke så meget. Det er dét man skal i et sommerhus. Vi lavede yoga, gik tur med Charlie, drak kaffe, og lavede og- spiste mad, spillede scrabble, drak rødvin, læste og så gode film. Bla. Maria Larssons evige øjeblik, Exit through the gift shop, dokumentaren "om" Banksy, og selvfølgelig Forbrydelsen søndag aften.



En af dagene gik vi turen ind til Gilleleje, for at kigge lidt på nogen butikker. Min mor mangle lidt, og jeg elsker at være hendes personal shopper. Vi blev ret sultne og endte med en rigtig Gilleleje frokost på havnen: Pommes friter, fiskefrikadeller, remo, og øl fra Kanal Kiosken.


 Her til slut et lille udsigtsbillede. Se hvor mange "lag" der er i udsigten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar