mandag den 10. december 2012

Eksamen!

Idag har jeg forberedt mig til Spansk A-niveau eksamen.


Jeg trak to tekster om militær diktaturet i Argentina i slutningen af 70'erne. Efter at have læst og forstået teksterne brugte jeg halvanden time på at prøve, at få et gammelt radioprogram på dr.dk, til at samarbejde med min computer. Det gik dårligt. Det lykkedes slet ikke, på trods af at jeg installerede alt hvad jeg blev bedt om, og prøvede både, Chrome, Safari og Firefox... Det var jeg meget frustreret over, fordi jeg lige havde fået den idé at det ville være den perfekte reference. Teknologi kan virkelig få mit pis i kog, så er det sagt.
Jeg kom dog over det, og fandt to gode artikler hos Information og Atlas Mag. Nu er jeg færdig, og guderne må vide hvordan det skal gå. Jeg kan det ik hvert fald ikke uden ad.

Det skal dog siges, at emnet er ret interessant. Og tragisk. Dengang i slut 70'erne hvor militær juntaen (en lille grupe af (onde) ledere) styrede Argentina som et militært diktatur, indledte de en National Reorganiserings Proces, der i bund og grund gik ud på at rydde modstandere af regimet af vejen. Det blev gjort på de mest brutale måder, med kidnapninger, tortur og massemord. Hvis et modstands-par blev kidnappet og ført til en konsentrations lejer, og man så opdagede at kvinden var gravid, fik hun af religiøse årsager lov til at føde. Til gengæld blev hun så dræbt lige bag efter, og barnet blev bort adopteret til barnløse par, der var venner af diktaturet. Sådan fik man internaliseret omkring 500 børn, og deres bedstemødre protesterede mange år efter, på den centrale plads i Buenos Aires, for at lære deres børnebørn at kende. Der er indtilvidere "fundet" 103 af de børn.
Læs om det her: Information og her: Atlas mag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar