onsdag den 28. november 2012

Destroyer @ Babel, Malmö

Igår var jeg i Malmö for at høre Destroyer med J og S.  
Vi stod allerforrest, lige foran den søde saxofon/fløjteist.
 Vi begav os over sundet, fordi koncerten var blevet udsolgt på Vega, hvor de skal spille i aften. Billetten til Babel, som spillestedet hedder, var lidt billigere end dem til Vega (140,- sek mod 185,- + gebyr dkr), men så kommer togbilletten selvfølgelig oveni (136,- dkr t/r). Men som vi talte om, så er det også en meget fin oplevelse at se noget andet en Vega. Desuden flottede vi os lidt og spise dejlig tapas-agtig mad på et sted, jeg klart vil anbefale, der hedder Plockepinn.
Vi delte alle fire (C spiste med) to portioner af deres pommes frites m hj. lavet mayo, og jeg og J delte en portion kogte rødbeder m feta og crunch samt en lille tomat, pesto og mozzerella salat, så fik jeg en rigtig dejlig og pæn portion torsk med græskarcreme og chorizo, og afsluttede med braisseret svine-et-eller-andet m æblemos og sky. Mmmm!  Jeg slap med ca 200,- sek, for pommes, tomatsalt, torsk og et glas rødvin. Det er da billigt? Alt var veltillavet og lækkert, og vinen var det billigste glas de havde (65,- sek) men smagte dejligt.


Her ses rødbede m feta, og capresesalaten(tomat mozzerella) og god rødvin.
Koncerten var overordnet set god! Alligevel havde vi alle tre flere ting vi kunne kritisere, det havde dog mest noget med, det meget brogede bands, fremtræden på den lille scene. Babel er ikke så stort, og der var ikke sygeligt mange mennesker, og alligvel følte jeg ikke at bandet "nåede ud" til publikum. De er alle utroligt dygtige, der er syv musikere og så forsangeren, og ofte er alle instrumenterne igang på samme tid, hvilket 90% af tiden lød godt, men til tider blev liiige lidt larmet, til min smag.
At jeg (eller vi) ikke rigtig brød os om forsangerens image, er selvfølgelig en smagssag og lidt sippet. Han havde sit mikrofonstativ i lårhøjde, og brugte det nærmest som en stok mens han sang, når han ikke sang satte han sig ned på hug, og jog sit viltrede hår over til siden, tog en tår af sin(e) øl, eller drink og så utroligt selvtrefreds ud. Det kan jeg dog godt forstå, fordi jeg tror han er meget perfektionistisk, og det lød rigtig godt. Musikken han har skrevet er smuk og orkestreringen er flot - desværre overdøvede den lidt hans særlige vokal. Det var "et nummer" hvor trompetisten lavede en masse lyde med trompeten, og det var ret sejt, men måske lige et par minutter for langt.
Generelt synes jeg bandet drak en del, og et par gange vendte de sig lidt mod hinanden og sagde noget, og grinede - men når de var ud mod publikum, savnede jeg lidt kontakt, der kunne række ud over "thanks so much". Som det sidste synes jeg personligt forsangeren skulle have knappet din lyserøde skjorte ordenligt, fordi han lignede lidt en der lige var stået op fra en lur på sofaen, som S sagde.

Alt dette taget i betragtning, var jeg(vi) nu meget tilfredse med koncerten! Musikken er smuk og var meget velspillet, også selvom der var flere af sangene jeg ikke kendte. Kaputt som er linket her, fungerede rigtig godt, det samme gjorde Suicide Demo for Kara Walker (her) som ikke er lidt mindre orkestreret.
Der er meget saxofon i musikken, det er jeg vild med. Her kan man se hvor dan forsangeren sidder ned., det var mens trompetisten gik grassat i mange minutter.
Sidste men ikke mindst, ikke en tur til Malmö uden en tur i Hemmakväll, som er en blandselv-slikbutik med mange gode sager, og så er det billigt!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar