torsdag den 21. februar 2013

Madudfordring #3 Citron & Birkes kage

Nu er der ikke så lang tid tilbage af februar, og jeg har fået lidt pres over at skulle nå at lave de sidste to retter fra Mad Udfordringen. Så derfor bliver Madudfordring #3 en kage.

Igår fik jeg mine søde veninder til Fika, og derfor udvidede jeg nemlig min kagehorisont med den at-dømme-ud-fra-mange-mange-blogs populære kombination af citron og sorte birkes.
Jeg brugte Louisa Lorangs (hende fra Go' morgen Danmark) opskrift. Den fulgte jeg nææsten til punkt og prikke, bortset fra at jeg lagde birksene i en skål med kogende vand på, hvor de lå i en time. Det stod der i en anden opskrift at man skulle for at fremhæve smagen. Man kan vist også riste dem lidt.

Dejen bliver så fin og ligner næsten at den er fyldt med vanillekorn. 

 Den skulle selvfølgelig i en hjerteform. Som nok skulle have været smurt lidt...

 Jeg lavede en helt almindelig flormelis-glasur, men med citronsaft i stedet for vand. Der sneg sig også lidt vanille i, som man kan se på det øverste billede. Det er en meget smuk kage synes jeg.
Det er ikke sidste gang jeg bager den, men jeg tror den får lidt mere citron næste gang. Jeg tænker også at birkes ville være lækkert i en gulerodskage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar