torsdag den 7. februar 2013

Muslinger (#1) og marrokansk

Torsdag i sidste uge tyvstartede N og jeg weekenden. Vi skulle fejre at han langt om længe var blevet færdig med sin portfolie, og at der var 1200g danske msc-mærkede blåmuslinger på tilbud i Netto til 30kr(!!!).

Jeg lavede derfor første ret jeg ikke har prøvet før =  Mad udfordring #1 (jf. mit nytårsfortæt)
Moule Mariniere. 
Det er faktisk virkelig nemt, og meget meget lækkert, så jeg vil hermed opfordre alle (der kan lide muslinger) til at kaste sig ud i det. (Beklager billedkvaliteten, de er taget med iPad)

 Ingredienser (til to):
Muslinger (ca 1000-1200g til to, man sorterer nogen fra)
1 porre
1 løg
Hvidløg
Rosmarin og persille (og andet hvis man synes, jeg puttede lidt kørvel i) - helst frisk!
Hvidvin, ca en halv flaske (ikke for sød)
Salt&Peber

Muslingerne skylles og "skægget" fjernes. Hvis de er åbne skal de have et gok i køkkenbordet og så skal de lukke sig inden for et par minutter, ellers skal de kasseres.
Svits alle ingredienser i olie i en STOR gryde, i et par minutter. Så hælder man hvidvin på, og når den har kogt ca et minut kommes muslingerne ned i gryden. Rør det godt rundt og put låg på. De skal have 5-7 minutter. Rør gerne rundt 1-2 gange. Alle muslinger der ikke har åbnet sig i gryden skal kasseres.
Bom og så er der mad. Servér med godt brød eller evt. grove pomfritter og en god mayo.




Vi klippede også N's hår. Der var ca. 100 x så meget hår som her.
Det marrokanske indslag var et par dage efter. Jeg havde en masse grøntsager, og efter udskejelserne med Moule Mariniere skulle vi have noget billigt. Det endte med en Marrokansk inspireret gryderet, fordi jeg længe var ville prøve den krydderiblanding vi har på mit arbejde der hedder: Ras El Hanout. (køb den her eller i Torvehallerne) Det består af kanel, kardemomme, spidskommen, sort peber, koriander, chili, paprika, fennikel, anis, kommen, muskatnød, allehånde, nelliker, ingefær. 

Jeg brugte: Pastinakker, løg, rød peber og blomkål. 
Jeg startede med at svitse hvidløg og løg i varm olie sammen med lidt gurkemajeog Ras el hanout'en. Så kom jeg grøntsagerne på lidt efter lidt (dem der skulle have længst først) og vendte det rundt. Så røg der to dåser tomater i sammen med salt, peber og lidt stødt ingefær. Så stod det bare og hyggede sig lidt. Til sidst en dåse kikærter og så smage til. 
Vi fik bare brød til (desværre ikke naan) fordi der var så meget grønt, men man kunne sagtens have spist ris eller bulgur til. 
Jeg har ikke noget billedet af det, fordi lige så god som det smagte, lige så brunligt og ikke så spændende var det at se på - det lignede lidt det her (som jeg har lånt hod buisness.dk)
Bare uden det grønne og sesamfrøene. Og så med grovere brød. Nam.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar