søndag den 3. februar 2013

Citronfromagens comeback!

Jeg har efterhånden set og hørt flere steder (f. eks her) at 90'er citrus-hittet citronfromage, er ved at få et gevaldigt comeback. Jeg har selv bidraget til dette to gange, efter jeg så Camilla Plums opskrift hos Ganeoggaffel.dk.

Nu deler jeg opskriften, der helt genial og smager bare af citron! Jeg har lavet den med to slags knas, første gang med chokolade og crumble, der er et billeder her et sted. Anden gang var til mormors julefrokost, hvor der var knuste bastognekiks og ristede mandler på.

Here goes
Ingredienserne:
3 æg, eller 3 pasturiserede æggeblommer og ditto -hvider
100 g sukker
3 økologiske citroner
3 blade husblas
2 dl piskefløde evt. ekstra hvis man synes der skal flødeskum til, ligesom i gamle dage.
+ hvad man nu kan finde på at knase ud over!
Lad jer i øvrigt ikke narre af mængderne på mine billeder, det var en tredobbelt portion!

Rækkefølgen af billederne kan godt snyde lidt i forhold til opskriftens rækkefølge, jeg skal være opmærksom på det næste gang. 
1. Start med at rive skallen af citronerne. Læg også gerne husblassen i blød i koldt vand. 
2. Pres citronerne for saft.  
Når husblassen er blød klemmer man så meget vand ud som muligt og putter den i en gryde, med det vand der hænger ved. Her skal den smelte ved svag varme.
3. Saften kan med fordel sies for kød og kernerester når man hælder den ned til den smeltede husblas.
Dette må gerne køle af inden 4. Saft og husblas senere skal hældes fromagemassen.


1. Pisk som det første sukker og æggeblommer til sukkeret er nogenlunde opløst. Det skal se ud som på billede 2. 
3. tilsæt citronskallen og pisk til det er fordelt. Det er også her man tilsætter saft-husblas blandingen (billede 4. ovenfor) 
4. Hvis man pisker æggehvider i samme skål og/eller med samme piskeris er det meget vigtig at få vasket og tørret det ordenligt, fordi hvis der er rester af fedt fra flødeskum eller æggeblommer, vil æggehviderne ikke stivne.


De skal nemlig være stive nok til at man kan vende dem på hovedet!
På et eller anden tidspunkt skal man også piske flødeskum, som ikke må være for hårdt pisket. Jeg er den heldige ejer af den skønne røremaskine på billederne, som piskede æggehvider mens jeg piskede fløden med en håndmixer. Smart!

Nu har man som billedet viser, tre skåle. 
1. Først vender man flødeskumme med ægge-citronblandingen. 
2. Herefter vender man forsigtigt æggehviderne i. Nu skal den bare stå på køl i minimum fire timers tid. Hvis man vil portionsanrette i glas eller lign. er det en god idé at gøre nu.

Min endte med at se sådan ud. 
Citronfromage ftw!










Ingen kommentarer:

Send en kommentar